If an open mind is a two way street, the inside of Lot’s head
must look like the broad and spacious boulevards you find in old
European cities like Paris and Rome. There’s no expectation when
she’s looking at the world around her. Just acknowledgement and
reinterpretation.
Through hours of meditational drawing a day she creates
patterns, mantras, monsters and quotes which can be a reflection
of almost anything; Old hobo signs, ancient symbols, poetic
dreams or just a conversation with her cats.
She has a terrible fear of new, white paper. So you can find her
cruising through Amsterdam on a skateboard or a carrier cycle
looking for old, abandoned materials which could turn into a
background for her materialized thoughts. Wooden panels,
windows, pieces of old floorboards…
At the Royal Academy of Art she redefined the whole concept of
graduation by handing in a hand written / drawn final paper and
rebuilding her living room in the middle of the school. They had
to let her go… One of Amsterdam’s favourite artists, Piet Parra,
took her in to show her something about what it takes to be a
professional artist these days. Straight away she had a local hit
launching her ‘Rip This Shirt’ concept. You buy a T printed by Lot
with the strong encouragement to cut it up as fast as you can. Her
underground style also found upper class recognition as she drew
designs for brands as Absolut Vodka and Dom Perignon.
At the moment she’s making new work with friend and mentor
SIT soon to be seen at an exposition in the GO Gallery.
[nggallery id=87]Lot Madeleine (°1985) heeft met haar werk een duidelijk herkenbare stijl ontwikkeld. Op verschillende gevonden voorwerpen – ramen en kozijnen, skateboards en planken, deuren en kastjes – creëert zij vaak zwarte of witte patronen. Deze figuren druipen van het hout af of breken uit hun kader. Volgens de Amsterdamse designer en kunstenares kunnen haar figuren niet alleen als mens of dier worden geïnterpreteerd: ze levert haar afbeeldingen uit aan de wispelturige fantasieën en associaties van de toeschouwer. Zijn het brokstukken die naar een oubollige punkgeneratie verwijzen? Abstracte schilderijen? Of zijn het profetische voorwerpen, die ons waarschuwen voor naderend onheil?
Naast dit associatieve aspect bevatten haar zwartbeschilderde objecten allerlei quotes en poëtische teksten, die Lot Madeleine als een soort mantra in de objecten en figuren schrijft, kerft en krast. Ze verwijst daarmee naar de vergeten handeling van het schrijven zelf, naar de individuele hand van de kunstenaar, die met elke misstap of ‘fout’ zijn eigen werk van persoonlijk karakter voorziet. De meest intieme actie wordt algemeen en herkenbaar, het treft de toeschouwer recht in het vlees. Maar de handgeschreven teksten vragen ook om concentratie, uithoudingsvermogen en een vorm van zelfopoffering. In onze hoogtechnologische tijden vormt dit werk een moderne manier om de fysieke actie van het schilderen en schrijven opnieuw in het centrum van de kunst te plaatsen. Directe en rauwe expressie. Of het nu om een boek of visitekaartje gaat, de donkere objecten van Lot Madeleine spreken ons niet alleen aan in het hier en nu, maar verwijzen tegelijk naar het moment dat de kunstenares ze met haar eigen lichaam bewerkt. In het creatieproces voert het lichaam telkens een strijd – met onbekende vormen en objecten, met verf en materiaal, maar vooral: met zichzelf.
Met haar fascinatie voor straatkunst, Afrikaanse Tribals, symbolen, citaten en poëzie breekt Lot Madeleine de klassieke categorieën van de kunst open. Schilderijen worden objecten, objecten worden sculpturen, sculpturen worden gedichten. Langzaamaan vervaagt het verschil tussen voor- en achtergrond, totdat het volledig is verdwenen. Op die manier vraagt Lot Madeleine de toeschouwer niet om te zappen, maar om lang en aandachtig in de wereld van haar objecten te blijven.
Justin Waerts
Lot Madeleine studeerde in 2011 af aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in den Haag.
Lot Madeleine (27) was in 2012 samen met een maatje verantwoordelijk voor de eerste lesbische editie van de Playboy. Haar doel was om de overeenkomsten tussen de lesbische vrouw en de heteroseksuele man te onderzoeken, voortkomend uit het feit dat haar beste vrienden hetero mannen zijn.
Haar vriendin Marinka is een grote inspiratiebron voor Lot en vooral haar manier van werken, leven en de kracht die ze daarbij uitstraalt. De quotes die Lot verwerkt in haar kunstwerken, zijn gegrepen uit haar leven en situaties die ze alleen of samen meemaken in huis, op straat of in de nacht.
“If she loves you when you’ve got nothing, you’ve got everything” en “Some fly high, but stay grounded” zijn
daar voorbeelden van.
Expositie: Lot·01 van Lot Madeleine
Opening: zaterdag 20 juli 2013, van 17:00 – 20:00 uur.
Duur: t/m zondag 1 september.
(De expositie is tevens een onderdeel van meerdere exposities gedurende GayPride 2013)
Voor deze expositie heeft Lot intensief samengewerkt met Sit.
Sit heeft inmiddels 3 keer, met groot succes, een solo-expositie in GO Gallery gehad.
De expositie wordt mede mogelijk gemaakt door Converse.
[nggallery id=87]